سه گروهي كه جهنم با آنها حرف ميزند
1) زمامداران ظالم
اي
كساني كه خداوند شما را حاكميّت بخشيد امّا با مردم عادلانه رفتار
ننموديد! سپس آنان را مثل پرندهاي كه دانهي كنجـد برميچيند، ميبلعد.
2) خوانندگان قرآن و علماي بيعمل
اي
كساني كه خود را بين مردم پاك و درست كار جلوه ميداديد، امّا به دور از
چشم مردم و در پيشگاه خداوند مرتكب گناه ميشديد، پس آنها را در آتش فرو
ميبرد.
3) ثروتمندان
پروردگارت
به تو مال زيادي بخشيد ولي هنگامي كه مردم فقير مبلغ ناچيزي از تو قرض
خواستند تو از روي بخل ندادي، پس او را هم ميبلعد.[1]
مارهايي
هستند در جهنّم به بزرگي شتر! وقتي كه مجرمي را نيش ميزنند، تا چهل سال
درد آن سـاكت نميشود. اين مارها براي كساني هستند كه در دنيا بخيل،
بداخلاق و اذيّت كنندهي مردم بودهاند.
ده سؤال و جواب مهم در مورد جهنّم: 1-مارها و عقربها در جهنّم مأمور عذاب چه طايفهاي هستند؟
1) بخيل 2) بد اخلاق 3) آزار دهندهي مردم
ـ رسول خدا (صلّي الله عليه و آله و سلّم) فرمودند:
مارهايي هستند در جهنّم به بزرگي شتر! وقتي كه مجرمي را نيش ميزنند، تا چهل سال درد آن سـاكت نميشود.
اين مارها براي كساني هستند كه در دنيا بخيل، بداخلاق و اذيّت كنندهي مردم بودهاند.[2]
4)كسي كه خمس و زكات مال را ندهد.
ـ رسول خدا (صلّي الله عليه و آله و سلّم) ميفرمايند:
اگرخداوند
به كسي مال و ثروت بدهد امّا او حقوق واجب (زكات و خمس) را نپرداخته باشد،
همان مال را به صورت ماري درميآورد و به گردن او مياندازد. مار دايم او
را نيش ميزند و ميگويد: من مال ذخيره شدهي تو هستم كه در دنيا حقوق واجب
آن را نپرداختي و انفاق ننمودي.[3]
5) تارك الصَّلاة 6) مانِعُ الزَّكاة 7) شراب خوار 8) كسيكه عاق والدين شده است 9) كسي كه در مسجد از دنيا سخن ميگويد.
ـ پيامبر (صلّي الله عليه و آله و سلّم) ميفرمايند:
در قيامت مـاري بسيار بزرگ ... بـه نـام "جريـش" سـر خود را از جهنّم بيرون ميآورد و با صداي بلند فرياد ميزند:
اَلجوُع! اَلجوُع! اَينَ اَهلي؟ اَينَ اهلي؟
گرسنهام! گرسنهام! اهل من كجايند؟
جبرئيل ميگويد: غذاي تو چيست؟
در جواب ميگويد:
1) كسي كه نمازش را ترك كرده است.
2)كسي كه زكات مال را نپرداخته است.
3)شراب خواران
4)كساني كه عاق والدين شدهاند.
5)كسي كه در مسجد به كلام دنيا تكلّم نمايد.
(در مسجد كه محلّ عبادت است، به امور دنيايي بپردازد.)
اين پنج گروه را، مانند مرغي كه دانه از زمين جمع ميكند، ميبلعد و به آتش ميبرد.[4]
ـ مشابه همين روايت، روايتي است كه عقربي بزرگ از جهنّم ميآيد و ميگويد:
چه كساني با خداوند و رسولش جنگ داشتند؟
به آن عقرب ميگويند: چه كساني را ميخواهي؟
او همان پنج گروه مذكور را ميگويد، با اين تفاوت كه در اين روايت به جاي عاقّ والدين، رباخوار آمده است.[5]
بزرگترين و دردآورترين عذاب اهل دوزخ، قهر الهي است؛ يعني محروميّت از شناخت پروردگار و دوري از او و حرف نزدن خداوند با آنهاست
2-جهنّم زندان جمعي است يا فردي؟ بستگي به نوع گناه و جرم دارد. ـ از بعضي آيات جمعي بودن استفاده ميشود:
«...كُلَّمَا
دَخَلَتْ اُمَّةٌ لَعَنَتْ اُخْتَها حَتَّي اِذَا ادَّارَكوُا فيِهَا
جَميِعاً قَالَتْ اُخْراهُمْ لِاُولَاهُمْ رَبَّنَا هَؤُلآءِ اَضَلُّونَا
فَأتِهِمْ عَذاباً ضِعْفاً مِنَ النَّارِ... »
قوم
ديگر را لعن كنند تا آنگاه كه همه را آتش دوزخ فراگيرد و آنگاه زمـرهي
آخرين با فرقهي اوّل گويند: خدايا! اينان ما را گمراه كردند پس عذابشان را
در آتش افزون و شديدتر و مضاعف گردان![6]
ـ از بعضي آيات فردي بودن و تنگي جا استفاده ميشود:
«وَ اِذا اُلْقوُا مِنْهَا مَكَاناً ضَيِّقاً مُقَرَّنينَ دَعَوْا هُنَالِكَ ثُبُوراً » ؛و چون كافران را در زنجير بسته، به مكان تنگي از جهنّم درافكندند، در آن حال همه فرياد واويلا از دل بر كشند.[7]
3-بزرگترين عذاب دوزخ چيست؟
بزرگترين و دردآورترين عذاب اهل دوزخ، قهر الهي است؛ يعني محروميّت از شناخت پروردگار و دوري از او و حرف نزدن خداوند با آنهاست.
«كَلاَّ اِنَّهُمْ عَنْ رَبِّهِمْ يَوْمَئِذٍ لَمَحْجُوبُونَ » ؛چنين نيست كه ميپندارند، ايشان از معرفت و شناخت پروردگار محرومند.[8]
ـ اميرالمؤمنين (عليه السّلام) در دعاي كميل ميفرمايند:
«وَهَبْنيِ صَبَرتُ عَليَ عَذابِك فَكَيفَ اَصبِرُ عَليَ فِرَاقِك» ؛و اگر بتوانم بر عذاب تو صبركنم، چگونه شكيبايي كنم بر فراق و دوري از تو؟
4-آيا مؤمنان هم دچار عذاب ميشوند و از جهنّم ميگذرند؟
بلي! مؤمنان هم از دوزخ ميگذرند امّا اين عبور با شرايط ويژهاي، با سرعت و بدون ناراحتي، انجام ميشود.
ـ قرآن كريم ميفرمايد:
وَ اِنْ مِنْكُمْ اِلاَّ وارِدُهَا كَانَ عَليَ رَبِّكَ حَتْماً مَقْضِياًّ » ؛«هيچ يك از شما باقي نميماند، مگر آن كه به دوزخ وارد شود.[9]
ـ در آيه ي بعدي ميفرمايد:
ثُمَّ نُنَجِّي الَّذيِنَ اَتَّقَوْا وَ نَذَرُ الظََّالِميِنَ فِيهَا جِثِياًّ
پس
از ورود همه در دوزخ، افرادي را كه خداترس و باتقوي بوده اند، از جهنّم
نجات خواهيم داد و ستم گران را فروگذارديم تا در آتش بر زانو درافتند.[10]
ـ رسول خدا (صلّي الله عليه و آله و سلّم) ميفرمايند:
هيچ
نيكوكار و بدكرداري نيست مگر اين كه داخل جهنّم ميشود امّا آتش جهنّم در
برابر مؤمنان سرد و سالم خواهد بود همانگونه كه در برابر ابراهيم u سرد و
سلامت بود.
سپس خداوند پرهيزكاران را از آتش رهايي ميبخشد امّا ظالمان را در آن ذليلانه رها ميكند.[11]
5-چرا مؤمنين از دوزخ ميگذرند؟
به دو دليل مؤمنين و اهل تقوي نيز از دوزخ عبور ميكنند.
1) مشاهده عذاب اهل دوزخ موجب شكرگزاري و قدرداني بيشتر از نعمتهاي الهي در بهشت خواهد شد.
البته مؤمنين درحالي كه آتش برايشان سرد و سلامت است، با سرعت بسيار زيادي از جهنّم عبور ميكنند.
2) عبور بهشتيان از دوزخ، براي جهنّميان نيز عذاب و موجب حسرت بيشتر ايشان ميشود.
6-آيا مؤمنيني كه مرتكب گناه كبيره شدهاند، در دوزخ جاويدان هستند؟
ـ در سورهي مباركهي نساء، آيهي چهل و هشتم معروف است به آيهي
اميدواري. در اين آيـه ميفرمايد:
گناه كاران بعد از گناه، همهي پلهاي پشت سر را خراب نكنند و راه توبه را براي خود باز بگذارند.
اِنَّ اللهَ لاَيَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَ يَغْفِرُ مَا دوُنَ ذَلِكَ لِمَن يَشَآءُ...
خداوند هركس را كه شريك بياورد، نخواهد بخشيد، غير از مشرك هركس را كه بخواهد ميبخشد. [12]
7-چرا جبران خطاها و بازگشت به دنيا، محال است؟
جهت
تقريب ذهن مثالي ميزنم: نوزاد كه به دنيا آمد، ديگر نميتواند به رحم
مادر برگردد. حال فرقي نميكند كه بچّه كامل و سالم به دنيا آمده باشد يا
ناقص. مرگ هم تولّد ثانوي انسان و انتقال از اين دنيا به دنياي ديگر
ميباشد. علاوه بر آن كه انسان بارها مورد هشدار انبيا، علما و بزرگان دين
قرارگرفته، امّا يا بيتوجّه بوده و يا فراموش ميكند.
در تنگنا و
مريضي به خدا روي ميآوريم و بعد از رفع بلا، خداوند را فراموش ميكنيم.
لذا حتّي اگر به دنيا هم باز ميگشت، باز همان اعمال را تكرار ميكرد.
8-نگهبانان دوزخ چه تعداد هستند؟
طبق آيهي شريفهي قرآن در سورهي مدّثّر تعداد آنها 19 نفر ميباشد و بسياري از مفسّرين گفتهاند: منظور از 19 نفر، 19 گروه است.
سَاُصْلِيهِ
سَقَرَ. وَ مَآ اَدْراكَ مَاسَقَرُ . لاَتُبْقيِ وَ لاَتَذَرُ .
لَوَّاحَةٌ لِلْبَشَرِ. عَلَيْهَا تِسْعَةَ عَـشـَرَ. وَمـَا جَـعـَلْـنـآ
أصْـحـَابَ الـنَّـارِ إِلـاَّ مَلآ ئِكَةً وَ...
ما اين منكر را به سقر مياندازيم و تو چه ميداني كه دوزخ كجاست؟ و چيست؟
باقي نميگذارد و محو ميكند بر آدميان رو مينماياند. بر آتش 19 تن موكّلند و ما خازنان دوزخ را غير از ملائكه قرار نداديم.[13]
9-آيا بدن ضعيف انسان، طاقت اين نوع عذابها را دارد؟
اگرچه
بدن انسان در قيامت همين بدن جسماني دنيايي است، ولي به قدرت خداوند طوري
در آخرت سخت و محكم ميشود كه با بدن دنيايي قابل مقايسه نيست.
بدن
اخروي در لطافت و غلظت، تابع لطافت و غلظت نفسي است كه به آن تعلق دارد؛
يعني دل مؤمن در نهايت لطافت و نرمي و زيبايي و نفس و دل كافر، در نهايت
سختي و غلظت است؛ چراكه در مقابل حق خاضع نبوده است. پس در آخرت هم بدنش
مثل نفسش در نهايت سختي و غلظت خواهد بود.
10-علّت اصلي ورود به جهنّم چيست؟
علّت اصلي ورود به جهنّم، تبعيّت از شيطان است. امّا اين پيروي اجباري نيست و انسان مخلص از وسوسههاي شيطان خود را حفظ ميكند.
ـ قرآن كريم ميفرمايد:
« اِنَّ عِبَاديِ لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطَانٌ اِلاَّ مَنِ اتَّبْعَكَ مِنَ الْغَاويِنَ» ؛هرگز تو را بر بندگان با اخلاص من غلبه نخواهد بود و اقتدار تو بر افراد نادان و گمراهي است كه پيرو تو ميشوند.[14]
پي نوشت ها :
1ـ خصال صدوق، ص111.
2ـ ميزان الحكمه، ج2، باب جهنّم.
3ـ محجة البيضاء، ج 8.
4ـ المواعظ العدديه، باب 5، ص156.
5ـ همان مدرك، فصل پنج گانه.
6ـ سورهي مباركهي اعراف، آيهي شريفهي 38.
7ـ سورهي مباركهي فرقان، آيهي شريفهي 13.
8ـ سورهي مباركهي مطّففين، آيهي شريفهي 15.
9ـ سورهي مباركهي مريم، آيهي شريفهي 71.
10ـ همان سورهي مباركه، آيهي شريفهي 72.
11ـ تفسيرنورالثقلين، ج3، ص353.
12ـ سورهي مباركهي نساء، آيهي شريفهي 48.
13ـ سورهي مباركهي مدّثر، آيات شريفهي 26 الي 31.
14ـ سورهي مباركهي حجر، آيهي شريفهي 42.
بخش قرآن تبيان منبع : سايت حجت الاسلام محمدرضا حاتمي پوري كرماني
به نقل از بهشت و جهنم
برچسب:
،
ادامه مطلب
بازدید: