وبلاگ رایگان دانلود فیلم و سریال رایگان ساخت وبلاگ رایگان
حذف در پنل کاربری [X]
علت اصلي انكار قيامت چيست؟ بهشت و جهنم

بهشت و جهنم

از اینجا تا بهشت دو قدم است. قدم اول را بگذارید روی هوای نفس، قدم دوم در بهشت است.

علت اصلی انکار قیامت چیست؟




از آیات قرآن کریم روشن می شود که مهم ترین علت انکار منکران معاد دو چیز است:

شبهه علمی و شهوت عملی.


1. شبهه علمی


برخی از منکران معاد به خاطر عدم آگاهی از جهان آفرینش و جهل به عظمت و قدرت پروردگار، تصور می کنند که تبدیل شدن اجزای پوسیده به انسان، کاری ناممکن و یا مشکل است و کسی توانایی این کار را ندارد; آنان می گویند: (أَءِذَا مِتْنَا وَ کُنَّا تُرَابًا وَ عِظَـمًا أَءِنَّا لَمَبْعُوثُون)[1]; آیا هنگامی که ما مردیم و به خاک و استخوان مبدل شدیم، بار دیگر برانگیخته خواهیم شد؟!; (مَن یُحْیِ الْعِظَـمَ وَ هِیَ رَمِیم)[2]; چه کسی این استخوان ها را زنده می کند در حالی که پوسیده است؟!

قرآن کریم در جواب این گونه افراد می فرماید: بگو: همان کسی آن را زنده می کند که نخستین بار آن را آفرید و او به هر مخلوقی دانا است! ... آیا کسی که آسمان ها و زمین را آفرید، نمی تواند همانند آنان [انسان های خاک شده] را بیافریند؟! آری![ می تواند]، و او آفریدگار دانا است! فرمان او چنین است که هرگاه چیزی را اراده کند، تنها به آن می گوید: موجود باش! آن نیز بی درنگ موجود می شود![3]

در جای دیگر نیز می فرماید: ای مردم اگر در رستاخیز شک دارید، [به این نکته توجّه کنید که:] ما شما را از خاک آفریدیم، سپس از نطفه و ...[ از سوی دیگر] زمین را[ در فصل زمستان] خشک و مرده می بینی، امّا هنگامی که آب باران فرو می فرستیم، به حرکت در می آید و می روید و از هر نوع گیاهان زیبا می رویاند! این به خاطر آن است که[ بدانید]خداوند حقّ است و او است که مردگان را زنده می کند و بر هر چیزی توانا است و این که رستاخیز آمدنی است و شکی در آن نیست و خداوند تمام کسانی را که در قبرها هستند زنده می کند.[4]


(وَذلِکَ عَلَی اللَّهِ یَسیر)[5] و این برای خداوند آسان است

2. شهوت عملی

علت دیگر انکار قیامت، تمایل به بی بند و باری و بهره گیری بی قید و شرط از دنیا و هرگونه هوس رانی و هوس بازی است. افراد نفس پرست برای اشباع غرایز حیوانی خود، هیچ حد و مرزی قائل نمی باشند و اگر هم به ظاهر به قوانین تن می دهند، برای این است که چاره ای جز آن ندارند; لذا در پنهانی همه را زیر پا می گذارند.

گناهان زیاد و اعمال بد سبب می شود، تا زنگار بر دل نشسته و انسان از درک حقیقت باز ماند; در نتیجه منکر قیامت و آیات الهی شود: (إِذَا تُتْلَی عَلَیْهِ ءَایَـتُنَا ...); وقتی آیات ما بر او خوانده می شود ... . می گوید: این افسانه های پیشینیان است!; چنین نیست که آنها می پندارند، بلکه اعمالشان چون زنگاری بر دل هایشان نشسته است

اعتقاد به معاد در انسان نوعی حالت خویشتن داری و محدودیت و رعایت قوانین الهی و حقوق سایر انسان ها پدید می آورد. قهراً افراد نفس پرست با چنین عقیده ای مخالف و در کشمکش خواهند بود، زیرا آنان می خواهند با در هم شکستن هر نوع اندیشه محدودیت آور، گام به پیش نهند و به ارضای غرایز و خواسته های حیوانی خود بپردازند:

(بَل یُریدُ الاِنسـنُ لِیَفجُرَ اَمامَه) 6

[انسان شک در معاد ندارد] بلکه می خواهد [آزاد باشد و بدون ترس از دادگاه قیامت]در تمام عمر گناه کند.

(وَمَا یُکَذِّبُ بهِ إِلاَّ کُلُّ مُعْتَد أَثِیم)[7]; تنها کسی آن را انکار می کند که متجاوز و گنه کار است.

افزون بر آن، گناهان زیاد و اعمال بد سبب می شود، تا زنگار بر دل نشسته و انسان از درک حقیقت باز ماند; در نتیجه منکر قیامت و آیات الهی شود:

(إِذَا تُتْلَی عَلَیْهِ ءَایَـتُنَا ...)[8]; وقتی آیات ما بر او خوانده می شود ...

می گوید: این افسانه های پیشینیان است!; چنین نیست که آنها می پندارند، بلکه اعمالشان چون زنگاری بر دل هایشان نشسته است.[9]

در سوره قیامت هر دو شبهه، با بیانی شیوا پاسخ داده شده است.

در چهار آیه نخست، می فرماید: قسم به روز قیامت و قسم به نفس لوّامه سرزنش گر [وجدان] آیا انسان می پندارد ما استخوان های پوسیده و از هم گسسته او را می توانیم گرد آوریم، چرا ما حتی بند انگشتان او  و شیارهای آن را  هماهنگ می کنیم.

و سپس در آیه 5 و 6 می فرماید: [ولی مشکل عده ای شبهه علمی نیست،] بلکه می خواهد آزاد باشد و بدون ترس از دادگاه قیامت، در تمام عمر گناه کند. از این رو با حالت انکار و اعتراض می پرسد: قیامت چه وقت است؟


بهشت و جهنم

پی نوشت:

[1] صافات، آیه 16.

[2] یس، آیه 78.

[3] همان، آیه 79 ـ 82.

[4] حج، آیه 5 ـ 7.

[5] تغابن، آیه 7.

[6] قیامت، آیه 5.

[7] مطففین، آیه 12.

[8] همان، آیه 13و14.

[9] ر.ک: جعفر سبحانی، منشور جاوید، ج 9، ص 55 ـ 106; حبیب اللّه طاهری، سیری در جهان پس از مرگ، ص 86 ـ 88; تفسیر نمونه، ذیل آیات مذکور





برچسب: ،
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ مهر ۱۴۰۲ساعت: ۱۰:۰۴:۲۱ توسط:بهشت و جهنم موضوع: نظرات (0)

به اشتراک بگذارید :

Donbaler Donbaleh LinkPad Twitter Facebook Google Buzz Google Bookmarks Digg Technorati delicious
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :