وبلاگ رایگان دانلود فیلم و سریال رایگان ساخت وبلاگ رایگان
حذف در پنل کاربری [X]
لذت هاي بهشتي چگونه است؟ بهشت و جهنم

بهشت و جهنم

از اینجا تا بهشت دو قدم است. قدم اول را بگذارید روی هوای نفس، قدم دوم در بهشت است.

لذت های بهشتی چگونه است؟





در بهشت هر گونه نعمتی را تصور کنید وجود دارد ، از جمله نعمت ها و لذایذ آمیزش جنسی است اما به شکلی دیگر و در صورتی تکامل یافته تر از آنچه در این دنیا هست . در آن دنیا برای مومنان هر لذتی است، سراسر خوشی و راحتی است و هیچ گونه درد و رنجی همراه آن نیست بر خلاف لذتهای این دنیا که در کنارشان درد و سختی نیز هست .

 برای درک این مطلب توجه به سه مقدمه ضروری است:

الف) در بهشت هر چه انسان درخواست کند به آن می رسد

 «ولکم فیها ما تشتهی انفسکم » (فصلت 31)


ب) همه چیز آخرت اعم از بهشت و جهنم با دنیا فرق دارد.

 به عبارت واضح تر آن جا جهان دیگری است با قوانین خاص خود به طوری که « وان ا لدار الاخره لهی الحیوان» آخرت سرای زنده است یعنی حتی درخت در بهشت شعور دارد و وقتی شما اراده کنید از میوه آن بخورید خود درخت میوه اش را به شما عرضه می کند.
 
ج) آخرت سرای جزا است نه عمل.

با توجه به دو مقدمه فوق می توان گفت که فرزند داری در بهشت ممکن است ولی با شکلی کاملا متفاوت از دنیا، هم از لحاظ نحوه به وجود آمدن و هم از لحاظ شرایط آن طفل بعد از خلقت از حیث تکلیف.

د)راجع به حجاب هم از آن جا که پوشش بدن از غیر از نظر عقلی امری ممدوح است و نوعی کمال برای انسان محسوب می شود و بهشت محل خوبی ها است می توان گفت که حجاب در بهشت وجود دارد ولی نه به نحو تکلیفی. از طرف دیگر نحوه و حدود آن برای ما معلوم نیست

قرآن در مدح حورهای بهشتی می فرماید:


 
«حور مقصورات فی الخیام؛
 بهشت دارای زنان بهشتی (حوری ها) است که در سراپرده های خود مستورند»

 
(الرحمن، آیه 72).
جهان آخرت ( بهشت و جهنم ) سرای تکلیف نیست بلکه دار پاداش و جراست.
 تکلیف مربوط به این دنیاست. در این عالم خاکی است که بخاطر مصالحی و دوری از مفاسدی مساله محرم و نامحرم مطرح شده است. این عالم مادی بخاطر ویژگی جسمانی اش پیوسته در حال تضاد و تزاحم است و همین امر موجب گشته تا برای حفظ آن محدودیت هایی در قالب تکلیف و امر و نهی در آن مطرح گردد. مساله محرم و نامحرم نیز یکی از مواردی است که باعث حفظ کرامت و ارزش والای انسانی و در نتیجه حرکت بی خطر انسان به سوی سرای ابدی اش می گردد. تمام تکلیف های موجود در دنیای خاکی تنها از آن رو تکلیف و دشوار به نظر که ما بیشتر اوقات مصلحت نهفته در پس آن را نمی بینیم که اگر می دانستیم بی سرو پا بسویش می شتافتیم
.

در ادامه باید به چند نکته توجه داشت تا مساله روشن گردد :



نکته اول: در عالم هستی عوالمی وجود دارد (در یک دیدگاه کلی سه عالم مادی، مثال، تجرد) هر یک از این عوالم دارای احکام، قوانین و سنن مختص به خود است، عالم دنیا و عالم آخرت و قیامت دو عالم از عوالم هستی اند که هر یک دارای آثار ویژه خود می‏باشند به همین جهت است که بر اساس آیات و روایات برای ورود روح و بدن به عالم قیامت نیاز به تحول اساسی است تا روح و بدن قابلیت پذیرش احکام و قوانین قیامت را بیابند به عنوان مثال بدن مادی در این دنیا با سوزشی صدمه خورده و از میان می‏رود ولی در قیامت بسا تحولات اساسی که در این بدن ایجاد می ‏شود،

 به صورتی می‏ گردد که در عین حال که سوزش و ناراحتی شدید دارد اما بدن از میان نمی ‏رود اگر این تحولات نسبت به بدن مادی ایجاد نشود، این بدن با این صفات نمی ‏تواند احکام و سنن قیامت را تاب بیاورد
. یا مثلاً در دنیا حرکت و تغییر است، جوان پیر می‏ شود، نو کهنه می‏ گردد، کهنه‏ ها از میان می ‏روند، گیاهان پژمرده می ‏شوند و...

 اما در جهان آخرت تغییر و تحول این چنینی وجود نداشته و نوعی ثبات و بقاء حاکم است
(نک:نحل، آیه 96، یونس، آیه 24، حدید، آیه 20، آل عمران، آیه 197، نساء، آیه‏77، کهف، آیه 46، مریم، آیه 76، طه، آیه 73، غافر، آیه 39 و...) در زندگی دنیوی خوشی با رنج، حیات با مرگ، لذت با محنت، اندوه با شادی، اضطراب با آرامش آمیخته است. اما در آخرت چنین نیست، بلکه گروهی همیشه و از هر جهت متنعم، شاد و آسوده‏اند و دسته‏ای دیگر همواره معذب، غمگین و ناراحت اند (نک: قلم، آیه 33، رعد، آیه 34، طه، آیه‏73، زمر، آیه 26، آل عمران، آیه 15، نساء، آیه 77، اعراف، آیه 32، یوسف، آیه 109، نحل، آیه 30 و ...) در واقع با توجه به آیات و روایات، در عالم قیامت نظام کنونی عالم مادی دگرگون می‏شود، پدید آمدن زلزله عظیم در زمین (مزمل، آیه 14)، شکافته شدن دریاها (تکویر، آیه 7) به حرکت در آمدن کوه‏ها (کهف، آیه 47) و درهم کوبیده شدنشان (حاقه، آیه 14) خاموش گشتن ماه و خورشید و ستارگان عظیم (تکویر، آیه 2) و پر از دود و ابر شدن فضای جهان (فرقان، آیه 25) پاره‏ای از تغییر و تحول اساسی نظام کاینات است.

 در قیامت همه اسباب و روابط قطع می ‏شود و تمام ارتباطات و تأثیراتی که موجودات در نظام وجودشان در عالم جسم و جسمانیت و نیز در عالمی که به دنبال آن می‏ آید، دارند، از میان می ‏رود و نه شیئی در شیئی دیگر اثر خواهد کرد و نه شیئی از شیئی دیگر تأثیر خواهد پذیرفت. نه از شیئی نفع برده خواهد شد و نه از آن زیانی خواهد رسید
. (بقره، آیه 166، مؤمنون، آیه 101).

نکته دوم که در واقع نتیجه تأمل و دقت در نکته اول است عبارت از این است که: ما نباید انتظار داشته باشیم که در عالم قیامت احکام، قوانین و سنن عالم مادی و دنیا جاری باشد و اگر گاهی در لسان آیات و روایات از مواردی چون خوردن، آشامیدن، با زنان جوان زیبا روی بودن، در کنار نهرها و زیردرختان بودن یاد می ‏شود، از باب تقریب ذهن ما به دریافت حقایق عالم قیامت است نه آنکه آشامیدن آنجا مانند آشامیدن این جا باشد یا خوردن آنجا مانند خوردن اینجا و همین طور ....

 با توجه به این دو نکته، پاسخ پرسش شما روشن می‏ گردد
. بر اساس برخی آیات قرآن برای آدمی زنان پاک و باکره، خوش اندام و زیبا هست که از آنها لذت می‏ برد، ولی باید توجه داشت که این لذت همانند لذت جنسی این دنیا نمی‏باشد. چنان که زنان آنجا نیز مانند زنان اینجا نیستند، بلکه زنانی هستند که به هیچ وجه دچار عادت ماهانه نشده و همواره باکره خواهند بود. (نک:بقره، آیه 25، آل عمران، آیه 15، نساء، آیه 57، صافات، آیه 49 - 48، ص، آیه 52، زخرف، آیه 7، دخان، آیه 54، طور، آیه 20، الرحمن، آیه 56، 74 - 70، واقعه، آیه 23 - 22، 37 - 34، نبأ، آیه 33).

 
همچنین اهل بهشت می ‏توانند فرزند داشته باشند، ولی این موضوع به دلیل سنن حاکم بر قیامت به شیوه‏ای که در این دنیا وجود دارد نیست.



 
نظام حاکم بر قیامت نظام دفعی است نه نظام تدریجی؛ یعنی، در قیامت خواستن مساوی است با شدن و تحقق، برخلاف نظام این عالم که برای عملی شدن خواسته‏ها، باید زمینه، اسباب و شرایط آن فراهم شود تا آن آرزو محقق گردد. در این دنیا کسی که فرزندی می‏ خواهد باید ازدواج کرده و با جمع یک سلسله شرایط و به تدریج و در زمان معینی دارای فرزند شود.

 اما در نظام قیامت چنین نیست، بلکه بهشتیان هر چه می ‏خواهند، بر ایشان محقق می‏ شود،
(نک: فصلت، آیه 31 و ق، آیه 35) و نیاز نیست که با جمع شرایط و پدید آمدن مقدماتی، به تدریج آن خواسته محقق شود. از این رو، خواستن فرزند در عالم بهشت مساوی است با حضور بچه فی‏ الحال و در همان آن. چنان که روایاتی نیز بر خصوص این امر وارد شده است.

 
استاد شجاعی، محمد، خواب و نشان‏های آن، مقدمه و تدوین: محمدرضا کاشفی، کانون اندیشه جوان،

تهران، چاپ دوم، 1379، صص 90 – 86

بهشت و جهنم
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}



برچسب: ،
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ مهر ۱۴۰۲ساعت: ۱۰:۰۴:۳۶ توسط:بهشت و جهنم موضوع: نظرات (0)

به اشتراک بگذارید :

Donbaler Donbaleh LinkPad Twitter Facebook Google Buzz Google Bookmarks Digg Technorati delicious
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :