آماده باش سفر آخرت نزديك است(2)
سكرات مرگ
مرگ ابتداي سفر آخرت
اين منزل پيچ و خمهاى دشوار دارد، اينك ما به دو نمونه از آن اشاره مى كنيم : مرحله اول مرگ ، شدت جان كندن و سكرات مرگ است "جزء 26 سوره ق آيه 19«وَجَاءتْ سَكْرَةُ الْمَوْتِ بِالْحَقِّ ذَلِكَ مَا كُنتَ مِنْهُ تَحِيدُ» يعني : و سكرات مرگ (بي خودي هاي لحظات آخرين حيات)، به راستى در رسيد؛ اين همان است كه از آن مىگريختى؛ اين مرحله اى است بسيار دشوار كه شدائد و سختيها از هر طرف به محتضر رو مى كند؛ از طرفى شدت مرض و درد و بسته شدن زبان و رفتن قوا از اندام ، از طرف ديگر گريستن اهل و عيال و وداع آنها با او و غم يتيمى و بى كس شدن بچه هاى خود، از طرف ديگر غم جدا شدن از مال و منزل و املاك و اندوخته ها و چيزهاى نفيس خود كه عمر عزيز خود را صرف به دست آوردن آنها كرده و چه بسا كه بسيارى از آنها مال مردم بود كه با ظلم و غصب ، آنها را مالك شده و چقدر حقوق بر اموال او تعلق گرفته و نداده ، حال ملتفت خرابيهاى كار خود شده كه كار گذشته و راه اصلاح آنها بسته شده.
اميرالمومنين (عليه السلام) در توصيف سكرة الموت فرموده: (طالب دنيا) از هيچ پند دهنده اي پند نمي گيرد در حالى كه مىبيند عدهاى ناگهان گرفتار شدند (و مرگ آنها را از پاى در آورد) در جائى كه نه فسخ پيمان ممكن است و نه راه بازگشتى دارد، چگونه بلاهائيكه نمىدانستند و انتظار آن را هم نداشتند بر سر آنها فرود آمد و دنيائى را كه جاودانى مىپنداشتند بزودى از آن جدا شد و به آنچه در آخرت به آنها وعده داده بودند رسيدند.
بدان مرگ هم گوش تو را ميبندد و هم زبان تو را و تنها بايد نظارگر گريستن اهل خانه باشي و نتواني ياريشان كني و همه از تو دور ميشوند
مولاي متقيان در ادامه مي فرمايند : مرگ كوبندهترين تهديدها است و بلاهائى كه بر آنها فرود آمده قابل توصيف نيست: سكرات مرگ، و حسرت از دست دادن آنچه داشتند بر آنها هجوم آورد، در سكرات مرگ اعضاء بدنشان سست گرديد، و در برابر آن رنگ خود را باختند، سپس كم كم مرگ در آنها نفوذ كرد، بين آنها و بين زبانشان جدائى افكند و او همچنان در ميان خانواده خود با چشم نگاه ميكند، و با گوشش مىشنود، در حالى كه عقلش سالم است، فكرش باقى است، مىانديشد كه عمرش را در چه راه فانى كرده، و روزگارش را در چه راهى سپرى نموده است، به ياد ثروتهائى كه جمع كرده مىافتد، همان ثروتى كه در جمع آورى آن چشمها را بهم گذارده و از حلال و حرام و مشكوك را انباشته و گناه جمع آورى آنها همراه او است، هنگام جدائى از آنها فرا رسيده، براى وارث بجاى مىماند، از آن متنعم ميشوند، و از آن بهره مىگيرند، راحتى آن براى ديگرى و سنگينى گناهش بر دوش او است، و او در گرو اين اموال است، پس او دست خود را از پشيمانى مىگزد (و اين) بخاطر چيزهائى است كه به هنگام مرگ برايش روشن مىگردد، او در اين حال نسبت به آنچه در زندگى به آن علاقه داشت بىاعتنا است. آرزو ميكند كه: اى كاش آن كس كه در گذشته بر ثروت او غبطه مىخورد و بر آن حسد مىورزيد، او اين اموال را جمع كرده بود مرگ همچنان بر اعضاء بدنش چيره مىشود تا آنجا كه گوشش همچون زبانش از كار مىافتد، بطورى كه در ميان خانوادهاش نمىتواند با زبانش سخن گويد، و با گوشش بشنود، پيوسته به صورت آنان مىنگرد، و حركات زبانشان را مىبيند اما صداى كلام آنان را نمىشنود، سپس چنگال مرگ تمام وجودش را فرا مىگيرد، چشم او نيز همچون گوشش از كار خواهد افتاد و روح از بدنش خارج مىشود، و همچون مردارى بين خانوادهاش مىافتد، آن چنانكه از نشستن نزدش وحشت مىكنند و از او دور مىشوند، نه سوگواران را يارى مىكند و نه به آن كس كه او را صدا مىزند پاسخ مىگويد سپس او را به سوى منزلگاهش در درون زمين حمل مىكنند، و به دست عملش مىسپارند، و از ديدارش براى هميشه چشم مىپوشند .
مرگ
محدث قمي مي افزايد : از طرفى ترس ورود به جائى كه غير از اين دنيا است و چشمش چيزهايى را مى بيند كه پيش از اين نمى ديد، آيه شريفه مي فرمايد: جزء 26 سوره ق آيه 22 «لَقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَاءكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ» يعني (به او مىگويند:) (واقعاً كه از اين حال سخت در غفلت بودى. ولى ما پرده را (از جلوى چشمانت) برداشتيم و ديدهات امروز تيز است.
حضرت رسول و اهل بيت او و ملائكه رحمت و ملائكه غضب را حاضر مى بيند تا درباره او چه حكم شود و چه سفارشى نمايند، و از طرف ديگر، شيطان و يارانش براى آنكه او را به شك اندازند جمع شده اند و مى خواهند كارى كنند كه بى ايمان از دنيا برود، و از طرفى وحشت از آمدن ملك الموت دارد كه آيا به چه هيئت خواهد بود، و به چه نحو جان او را خواهد گرفت و از اين دست مطالب راستين، و همانگونه كه گفتيم مولاي متقيان فرمودند "فاجتمعت عليه سكرات الموت فغير موصوف ما نزل به" يعني شدت جان كندن بر او فرود آمده و آن حال قابل توصيف نيست .
از اين حال سخت در غفلت بودى. ولى ما پرده را (از جلوى چشمانت) برداشتيم و ديدهات امروز تيز است
شيخ كلينى از حضرت صادق (عليه السلام) روايت كرده كه حضرت اميرالمؤ منين (عليه السلام) را درد چشمى عارض شد حضرت رسول صلى الله عليه و آله به عيادت آن حضرت تشريف برد او را ديد كه صيحه و فرياد مى كشد، فرمود كه آيا اين صيحه جزع و بيتابى است يا از شدت درد است ؟ اميرالمؤمنين (عليه السلام) عرض كرد يا رسول الله من هنوز دردى نكشيده ام كه سخت تر از اين درد باشد. فرمود يا على چون ملك الموت براى گرفتن روح كافر نازل شود سيخى از آتش را با خود بياورد و با آن سيخ روح او را بيرون كشد پس صيحه كشد! حضرت اميرالمؤ منين(عليه السلام) چون اين را شنيد برخاست و نشست و گفت : يا رسول الله دوباره حديث را بر من بخوان سپس گفت آيا از امت شما كسى به اين نحو قبض روح مى شود؟ فرمود بلى حاكمى كه جور كند و كسى كه مال يتيم را به ظلم و ستم بخورد و كسى كه شهادت دروغ دهد.
و اما چيزهائى كه سبب آسانى سكرات موت است از جمله :
شيخ صدوق از حضرت صادق (ع) روايت كرده كه فرمود هر كه بخواهد كه حق تعالى بر او سكرات مرگ را آسان كند بايد صله ارحام و و دلجويي خويشان خود كند، و به پدر و مادر خود نيكى و احسان نمايد، پس هر گاه چنين كند خداوند دشواريهاى مرگ را، بر او آسان كند و در حيات خود فقر به او نرسد.
مرگ
روايت شده كه حضرت رسول صلى الله عليه و آله نزد جوانى بهنگام وفات او حاضر شد پس به او فرمود: بگو: لا اله الا الله ، آنگاه زبان آن جوان بسته شد و نتوانست بگويد، و هر چه حضرت تكرار كرد باز نتوانست بگويد؛ پس حضرت به آن زنى كه كنار جوان بود گفت : آيا اين جوان مادر دارد؟ عرض كرد: بلى من مادر او مى باشم فرمود: آيا تو بر او خشمناكى ؟ گفت : بلى و الان شش سال است كه با او سخن نگفته ام حضرت فرمود كه از او راضى شو. آن زن گفت "رضى الله عنه برضاك يا رسول الله" يعني خدا از او راضي شود به خاطر رضايت شما و چون اين كلمه را كه مُشعِر بر رضايت او بود از پسرش گفت ، زبان آن جوان باز شد. حضرت به او فرمود بگو: لا اله الا الله گفت : لا اله الا الله حضرت فرمود چه مى بينى ؟ عرض كرد: مرد سياه قبيح المنظر با جامه هاى چركين و بدبو كه نزد من آمده و گلو و راه نفس مرا گرفته . حضرت فرمود: بگو: «يا من يقبل اليسير و يعفو عن الكثير اقبل منى اليسير واعف عنى الكثير انك انت الغفور الرحيم» يعني اي كسي كه پذيرنده اندك اعمالي و از گناهان بسيار در مي گذري، اعمال اندك مرا پذيرا باش و از گناهان زياد من در گذر ، بدرستيكه هر آينه تو بسيار آمرزنده و مهرباني .
آن جوان اين كلمات را گفت آن وقت حضرت به او فرمود: نگاه كن چه مى بينى ؟ گفت : مردى سفيد رنگ ، نيكو صورت ، خوشبو با جامه هاى خوب را مى بينم كه به نزدم آمده و آن سياه پشت كرده و مى خواهد برود؛ حضرت فرمود: اين كلمات را تكرار كن ، تكرار كرد، حضرت فرمود: چه مى بينى ؟ عرض كرد: ديگر آن سياه را نمى بينم و آن شخص نورانى نزد من است ، پس در آن حال آن جوان وفات كرد.
محدث قمي مى گويد: خوب در اين حديث تأمل كن ببين اثر عاق پدر و مادر چه اندازه است كه اين جوان با آنكه از صحابه است و شخصى مانند پيغمبر به عيادت او آمده و به بالين او نشسته و خود آن جناب كلمه شهادت به او تلقين فرموده ولى نتوانست آن كلمه را تلفظ كند مگر وقتى كه مادرش از او راضى شد آن وقت زبانش باز شد و كلمه شهادت گفت.
و ديگر از حضرت صادق (ع) مروى است كه هر كس جامه زمستانى يا تابستانى را بر برادر خود بپوشاند، خداوند او را از جامه هاى بهشتى مى پوشاند و سكرات مرگ را بر او آسان مى كند و قبرش را گشاد مى سازد.
از حضرت رسول صلى الله عليه و آله منقول است كه هر كه برادر خود را حلوائى بخوراند حق تعالى تلخى مرگ را از او برطرف مى كند و از چيزهائى كه براى محتضر سودمند است خواندن سوره يس ، و الصافات و كلمات فرج بر بالين محتضر است .
براى روزه گرفتن بيست و چهار روز از رجب ثواب زيادى رسيده ؛ از جمله آنكه ، ملك الموت به صورت جوانى با لباس خوب با قدحى از شراب بهشت ، وقت قبض روح او حاضر مى شود، و آن شراب را به او بدهد تا سكرات مرگ بر او آسان شود.
و شيخ صدوق از حضرت صادق (عليه السلام) روايت كرده كه هر كه يك روز از آخر ماه رجب روزه بگيرد، حق تعالى او را ايمن گرداند از شدت سكرات مرگ و از ترس بعد از مرگ و از عذاب قبر ايمن گرداند و بدان كه از براى روزه گرفتن بيست و چهار روز از رجب ثواب زيادى رسيده ؛ از جمله آنكه ، ملك الموت به صورت جوانى با لباس خوب با قدحى از شراب بهشت ، وقت قبض روح او حاضر مى شود، و آن شراب را به او بدهد تا سكرات مرگ بر او آسان شود و از حضرت رسول صلى الله عليه و آله مرويست كه هر كس در شب هفتم رجب چهار ركعت نماز بخواند در هر ركعت حمد را يك مرتبه و توحيد را سه مرتبه و سوره فلق و ناس را و بعد از فراغ، ده مرتبه صلوات بفرستد و ده مرتبه تسبيحات اربعه بخواند حق تعالى او را در سايه عرش جاى مى دهد و به او ثواب روزه دار ماه رمضان عطا مى كند و برايش ملائكه استغفار مى كند تا از اين نماز فارغ شود و جان دادن و فشار قبر را بر او آسان گرداند و از دنيا بيرون نرود مگر اينكه جاى خود را در بهشت ببيند و حق تعالى او را از فزع اكبر ايمن گرداند.
عزاداري
شيخ كفعمى از حضرت رسول صلى الله عليه و آله روايت كرده است هر كس كه هر روزه ده مرتبه اين دعا را بخواند حق تعالى چهار هزار گناه كبيره او را بيامرزد و او را از سكرات مرگ و فشار قبر و هول قيامت نجات دهد و از شر شيطان و لشكرهاى او محفوظش بدارد و دينش ادا شود، و غم و همش زايل گردد اين دعا اين است : اعددت لِكُلِ هول لا اِله اِلا الله ، و لِكُلِ هم و غم ما شاءِ الله ، و لِكُلِ نِعمَةُ الحمد لله، وَ لِكُلِ رِخاء الشُكرِ لله، و لكل اُعجوبَة سبحانَ الله، و لِكُلِ ذنب استغفر الله، وَ لِكُلِ مُصيبَةُ انا لِلّه و اِنا اِلَيهِ راجعون، و لِكُلِ ضيقُ حسبىِ الله و لِكُلِ قَضاءُ وَ قَدَرَ تَوُكُلت على الله، و لِكُلِ عدو اعتصمَتُ بِالله، وَ لِكُلِ طاعَةُ وَ مَعصيَة لا حول و لا قُوَةَ اِلا بِاللهِ العَلىِ العَظيم. و بدان نيز كه از براى اين ذكر شريف ، هفتاد مرتبه فضل عظيم است از جمله آنكه وقت مردن او را مژده و بشارت دهند و آن ذكر اين است : يا اسمع السامعين و يا ابصر الناظرين و يا اسرع الحاسبين و يا احكم الحاكمين .
شيخ كلينى از حضرت صادق (عليه السلام) روايت كرده كه فرمود: از قرائت سوره زلزال ملول نشويد زيرا كه هر كه اين سوره را در نوافل خود بخواند حق تعالى زلزله بر او وارد نسازد و او را به زلزله و صاعقه و به آفتى از آفات دنيا نميراند، و در وقت مردن او ملكى كريم از نزد حق تعالى بر او نازل شود و بالاى سر او بنشيند و بگويد: اى ملك الموت ، نسبت به ولى خدا مدارا كن زيرا كه او مرا بسيار ياد مى كرد.
برگرفته از كتاب منازل الاخرة
برچسب:
،
ادامه مطلب
بازدید:
+ نوشته شده:
۲۳ مهر ۱۴۰۲ساعت:
۱۰:۰۶:۰۰ توسط:بهشت و جهنم موضوع:
نظرات (0)
فرم ثبت نام
لطفا گذرنامه را تكميل كنيد:
نام: انسان
نام خانوادگي: آدميزاد
نام پدر: آدم
نام مادر: حوا
لقب: اشرف مخلوقات
نژاد: خاكي
صادره از: دنيا
ساكن: كهكشان راه شيري ، منظومه شمسي،كره زمين
مقصد نهايي: قيامت
ساعت حركت يا پرواز: هر وقت خدا صلاح بداند
مكان: بهشت. در صورت سقوط، جهنم
وسايل مورد نياز:
1- دو متر پارچه سفيد (كفن)
2- اعمال صالح و تقوي و ايمان
3- انجام واجبات و ترك محرمات
4-امر به معروف و نهي از منكر
5- نماز اول وقت
6- دعاي والدين و مؤمنين
7- پيروي از اﺋمه اطهارعليهم السلام
8- احسان به خلق الله
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥توجه:
1- خواهشمند است جهت رفاه خود خمس و زكات را قبل از پرواز بپردازيد.2- لطفا از آوردن ، مقام، منزل، و ... حتي به داخل فرودگاه خودداري نماييد.3- حتما
قبل از پرواز به بستگان خود تاكيد كنيد تا از آوردن دسته گلهاي بزرگ، سنگ
قبر گران قيمت و تجملاتي و نيز برگزاري مراسم پرخرج و ... خودداري نماييد .4- جهت يادگاري اموال خود را قبلا به فرزندان و فقراء و نيازمندان تقسيم نماييد .5- از آوردن بار اضافي از قبيل: حق الناس، غييبت، تهمت، دروغ و هر نوع گناه ديگري خودداري كنيد.* براي كسب اطلاعات بيشتر به قران و احاديث معصومين مراجعه فرماييد.♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥تماس و مشاوره شبانه روزي: رايگان و بدون وقت قبلي مي باشد. در صورتي كه قبل از پرواز با مشكلاتي برخورد كرديد با شماره تلفن هاي زير تماس حاصل فرماييد.(بقره / 186 – نساء / 45 – توبه / 129 – اعراف / 55 – طلاق / 2 و 3)(اميدواريم سفر آسوده در پيش داشته باشيد)با تشكر از سرپرست كاروان: حضرت عزرائيل
بهشت و جهنم
برچسب:
،
ادامه مطلب
بازدید:
+ نوشته شده:
۲۳ مهر ۱۴۰۲ساعت:
۱۰:۰۵:۵۹ توسط:بهشت و جهنم موضوع:
نظرات (0)
امام صادق (ع) فرمودند:
شيعيان ما را ، در سه جا امتحان كنيد:
1- در اوقات نماز ، ببينيد چگونه
اوقات نماز را حفظ ميكنند.
2 - پيش اسرارشان ، ببينيد چگونه از دشمنان ما ،
آنها را حفظ ميكنند.
3- در مورد ثروت هايشان ببينيد چگونه نسبت به برادران
خود ،
تعادل را حفظ ميكنند. ( به آنها ميرسند )
بحارالانوار جلد 83 صفحه 22 حديث 40
بهشت و جهنم
برچسب:
،
ادامه مطلب
بازدید:
+ نوشته شده:
۲۳ مهر ۱۴۰۲ساعت:
۱۰:۰۵:۵۸ توسط:بهشت و جهنم موضوع:
نظرات (0)
نوشيدني ها و خوراكي هاي موجود در جهنم..!
نوشيدنيهاي موجود در جهنم :
1 - آب مهل . (قرآن . سوره كهف . آيه 29)
فلز ذوب شده يا مس گداخته شده يا آب سياه رنگ در حال جوش يا ماده سمي در
حال گداخته شدن كه وقتي به اين آب نزديك مي شوند ٬ پوست صورتشان مي ريزد .
2 - آب حميم . (قرآن . سوره انعام .آيه 70)
آبي است شبيه فلز ذوب شده يا مس گداخته شده يا آب سياه رنگ در حال جوش يا ماده سمي در حال گداخته شدن.
اهل جهنم از حرارت جهنم و خصوصا بعد از خوردن زقوم و ضريع به قدري تشنه
مي شوند كه وقتي به آب حميم مي رسند مثل شتر تشنه آب مي خورند .( قرآن .
سوره واقعه . آيه 55)
3 - آب صديد . ( قرآن . سوره ابراهيم . آيه 15)
« آب صديد » خون و چرك كه از فروج زنان زانيه (زنا كار) در جهنم خارج مي شود كه هم خيلي كثيف است ٬ هم بدبو و هم در حال جوش .
« گردن كشان و جباران ٬ نوميد و نابود مي شوند و در جهنم ٬ جرعه جرعه از
ماء صديد خورانده مي شوند ٬ چون خودشان مايل به خوردن آن نيستند وقتي اين
آب متعفن را خوردند حاضرند بميرند اما مرگي در كار نيست بلكه بايد آماده
شوند براي عذاب شديدتر ٬ و فرشتگان عذاب ٬ آنان را با غل و زنجير به طرف
آتش مي برند » ( قرآن . سوره ابراهيم . آيه 15)
4 - آب غساق . ( قرآن . سوره النبا .آيه 25)
غسّاق ٬ چشمه اي است در جهنم كه آبش در نهري جاري است كه زهر كشنده و
سمومات مارها و عقربهاي جهنم به آن ريخته مي شود و حتي چرك ديده هاي اهل
جهنم هم داخل آن مي ريزد و از نظر داغي هم مثل مس گداخته است.
اين عفن حميم و غسّاق است كه بايد از آن بچشند. ( قرآن . سوره ص .آيه 57)
5 - آب آنيه . (قرآن. سوره غاشيه . آيه 6)
«آنيه» ٬ چشمه اي است سوزناك در جهنم كه امام باقر (ع) مي فرمايد : «
اشتعال شعله هاي جهنم از اين چشمه است ٬ همه وادي هاي آتش گاهي خاموش مي
شود ٬ اما آتش اين چشمه هميشه فروزان است و هميشه آبش در حال جوش است . »
خوراكيهاي موجود در جهنم :
1- زقوم (قرآن . سوره واقعه .آيه 51)
درخت زقوم ٬ درختي است كه از قعر جهنم مي رويد و شاخ و برگهايش به همه
طبقات جهنم مي رود. ميوه هاي آن بسيار خشن و ريز و تلخ و گنديده تر از هر
مرداري است.
آيا نعمتهاي بهشتي بهتر است يا درخت نفرت انگيز
زقوم؟ ما آن را مايه آزمايش و درد و رنج ظالمان قرار داديم. آن درختي است
كه از قعر جهنم مي رويد ميوه آن مانند سرهاي شياطين است. اهل دوزخ از آن مي
خورند و شكمهايشان را از آن پر مي كنند. (قرآن . سوره صافات .66)
2 - ضريع . ( قرآن . سوره غاشيه . آيه 7)
غذاي ضريع ٬ نه باعث چاقي آنان مي شود و نه آنان را سير مي كند؛ چون غذا نيست بلكه آتش و عذاب است.
3 - غسلين . (قرآن . سوره الحاقه . آيه 36)
غسلين٬ كثافات و فضولات و چرك و خون و مدفوع جهنميان است؛ يعني اهل جهنم
مدفوع و فضولات خودشان را خودشان مي خورند. جهنميان غذايي جز چرك و خون
نصيبشان نمي شود. (قرآن . سوره الحاقه . آيه 36)
برچسب:
،
ادامه مطلب
بازدید:
+ نوشته شده:
۲۳ مهر ۱۴۰۲ساعت:
۱۰:۰۵:۵۶ توسط:بهشت و جهنم موضوع:
نظرات (0)
بسياري از مردم به راحتي قسم ميخورند، راست يا دروغ.
در حاليكه قسم خوردن اگر راست باشد مكروه است و اگر دروغ باشد حرام و از گناهان بزرگ است.
(وَلاَ تَجْعَلُوا اللهَ عُرْضَةً لاَِيْمَانِكُمْ أَنْ تَبَرُّوا وَتَتَّقُوا وَتُصْلِحُوا بَيْنَ النَّاسِ وَاللهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ)
خدا
را در معرض سوگندهاى خود قرار ندهيد; و براى اينكه نيكى كنيد، و تقوا پيشه
سازيد، و در ميان مردم اصلاح كنيد (سوگند ياد ننماييد). و خداوند شنوا و
داناست.
(224/بقره)
برچسب:
،
ادامه مطلب
بازدید:
+ نوشته شده:
۲۳ مهر ۱۴۰۲ساعت:
۱۰:۰۵:۵۵ توسط:بهشت و جهنم موضوع:
نظرات (0)
كسي كه قلب مهرباني دارد به آزار
حيوانات رضايت نمي دهد . حيوانات اگرچه از شرافت انساني برخوردار نيستند
اما موجودات زنده اند درد حس مي كنند و نسبت به هم عاطفه دارند و در مقابل
انسانها توان دفاع از خود ندارند، لذا آزار حيوانات زبان بسته بدون دليل
قابل قبول، حرام و گناه است .
در روايت است كه زني
از بياباني گرم و سوزان مي گذشت و تشنگي بر او غلبه پيدا كرده بود. در راه
چاهي پيدا كرد و چون چيزي براي آب كشيدن نداشت خودش وارد چاه شد و از آب
چاه نوشيد. وقتي مي خواست خارج شود سگي را ديد كه از شدت تشنگي خاك نمناك مي خورد . دلش براي سگ سوخت و گفت او هم مثل من تشنه است.
دوباره وارد چاه شد و كفشهايش را پر از آب كرد و براي سگ آب آورد و جگر تشنه ي سگ را سيراب كرد .
پيامبر خدا (ضمن روايتهاي معراج) فرمودند خدا گناهان اين زن را
به همين دليل بخشيد و او را از اهل بهشت قرار داد.
باز
در روايت از رسول خدا است كه فرمود كسي را ديدم كه در دوزخ به عذاب معذب
بود چون گربه اي را بسته بود و او را بي آب و غذا رها كرده بود تا از شدت
تشنگي
و گرسنگي جان داده بود.
(بحار الانوار ،ج62، ص 65)
با
توجه به اين روايات و منع آزار حيوانات در احكام دين ، به هيچ وجه حق
نداريم به پرندگان سنگ بزنيم، گربه ها را بكشيم، جوجه هاي رنگي را هرچند
براي بازي بچه ها بفروشند، دست بچه هاي كوچك بدهيم تا آزار دهند، يا حتي
قورباغه ي زنده را ،بي جهت و براي تفريح ،مورد جراحي قرار دهيم و ... بلكه موظفيم با حيوانات مهربان باشيم .
بهشت و جهنم
برچسب:
،
ادامه مطلب
بازدید:
+ نوشته شده:
۲۳ مهر ۱۴۰۲ساعت:
۱۰:۰۵:۵۵ توسط:بهشت و جهنم موضوع:
نظرات (0)