گشاده رویی از نشانه های بهشتیان است
امام علی علیه السلام :
بشرُکَ یَدُلُّ عَلی کَرَمِ نَفسکَ؛
گشاده رویی تو نشانگر بزرگواری و کرامت نفس توست.
تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص۴۳۴ ، ح۹۹۳۳
——————————————
امام صادق علیه السلام :
صَنائِعُ المَعروفِ و َحُسنُ البشرِ یُکسبانِ المَحَبَّةَ و َیُدخِلانِ الجَنَّةَ و َالبُخلُ
وَ عَبُوسُ الوَجهِ یُبعِدانِ مِنَ اللّه و َیُدخِلانِ النّارَ؛
نیکوکاری و گشاده رویی، محبت آورند و به بهشت می برند و بخل و
ترشرویی از خدا دور می کنند و به دوزخ برند.
کافی(ط-الاسلامیه) ج۲، ص۱۰۳، ح۵
——————————————
امام علی علیه السلام :
بالبشرِ و َبَسطِ الوَجهِ یَحسُنُ مَوقِعُ البَذلِ؛
با گشاده رویی و خوشرویی، بخشش ارزش پیدا می کند.
تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص۴۳۴ ، ح۹۹۳۲
——————————————
رسول اکرم صلی الله علیه و آله :
بَسطُ الوَجهِ زینَةُ الحِلمِ؛
گشاده رویی زینت بردباری است.
کنز الفوائد ج۱ ، ص۲۹۹
——————————————
امام صادق علیه السلام :
اِنَّ لاِهْلِ الْجَنَّةِ اَرْبَعَ عَلاماتٍ: وَجْهٌ مُنْبَسطٌ وَ لِسانٌ لَطیفٌ وَ قَلْبٌ رَحیمٌ وَ یَدٌ مُعْطیَةٌ؛
بهشتی ها چهار نشانه دارند: روی گشاده، زبان نرم، دل مهربان و دستِ دهنده.
مجموعه ورام ج ۲، ص ۹۱
——————————————
کانَ النَّبیُّ صلی الله علیه و آله و سلم …
یُسَلِّمُ عَلی مَنِ اسْتَقْبَلَهُ مِنْ کَبیرٍ وَ صَغیرٍ وَ غَنیٍّ وَ فَقیرٍ و لا یُحَقِّرُ ما دُعِیَ اِلَیهِ و لو اِلی خَشفِ التَّمْرةِ وَ کانَ خَفیفَ المَؤونَةِ کَریمَ الطَّبیعَةِ، جَمیلَ المُعاشَرَةِ، طَلِقَ الوَجهِ، بَشّاشا من غَیرِ ضِحکٍ، مَحْزونا مِن غَیرِ عَبوسٍ، مُتَواضِعا مِنْ غَیْرِ مَذَلَّةٍ، جَوادا مِن غَیْرِ سَرَفٍ، رَقیقَ القَلب، رَحیما بکُلِّ مُسْلِمٍ… ؛
رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم …
به هر کس برخورد می نمودند، از بزرگ و کوچک، ثروتمند و فقیر، سلام می
کردند و اگر به جایی حتی برای خوردن خرمایی خشک دعوت می شدند، آن را کوچک
نمی شمردند. زندگیشان کم هزینه بود، بزرگ طبع، خوش معاشرت و گشاده رو
بودند، بی آنکه بخندند، همیشه متبسم بودند، بی آنکه اخمو باشند، محزون
بودند، بی آنکه از خود ذلّتی نشان دهند، متواضع بودند، می بخشیدند ولی
اسراف نمی نمودند، دل نازک و نسبت به تمام مسلمانان مهربان بودند.
ارشاد القلوب(دیلمی) ج ۱، ص ۱۱۵
——————————————
امام علی علیه السلام :
وَ هُوَ خاتَمُ النَّبیّینَ،
اَجْوَدُ النّاس کَفّا وَ اَرْحَبُ النّاس صَدْرا وَ اَصْدَقُ النّاس
لَهْجَةً وَ اَوْفَی النّاس ذمَّةً وَ اَلْیَنُهُمْ عَریکَةً وَ
اَکْرَمُهُمْ عِشْرَةً مَنْ رَآهُ بدیهَةً هابَهُ وَ مَنْ خالَطَهُ
مَعْرِفَةً اَحَبَّهُ یَقولُ ناعِتُهُ: لَمْ اَرَ قَبْلَهُ وَ لا بَعْدَهُ
مِثْلَهُ؛
او که خاتم پیامبران بود، بخشنده ترین، پرحوصله ترین، راستگوترین، پایبندترین مردم به عهد و پیمان، نرمخوترین و خوش مصاحبتترین مردم بود، هر کس بدون سابقه قبلی او را می دید، هیبتش او را می گرفت و هر کس با او معاشرت می نمود و او را می شناخت دوستدارش می شد و هر کس می خواست او را تعریف کند، می گفت: نظیر او را پیش از او و پس از او ندیده ام.
بحارالأنوار(ط-بیروت) ج ۱۶، ص ۱۹۰
——————————————
امام صادق علیه السلام :
ثَلاثٌ مَنْ اَتَی اللّهَ بواحِدَةٍ مِنْهُنَّ اَوْجَبَ اللّهُ
لَهُ الْجَنَّةَ: اَلاْنْفاقُ مِنْ اِقْتارٍ وَ الْبشْرُ لِجَمیعِ
الْعالَمِ وَ الاِنْصافُ مِنْ نَفْسهِ؛
هر کس یکی از این کارها را به درگاه خدا ببرد، خداوند بهشت را برای او واجب می گرداند:
انفاق در تنگدستی، گشاده رویی با همگان و رفتار منصفانه.
کافی(ط-الاسلامیه) ج۲ ، ص۱۰۳ ، ح۲
——————————————
امام علی علیه السلام :
اَلبشرُ أَوَّلُ البرِّ؛
گشاده رویی، سرآغاز نیکی است.
تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص۴۳۴ ، ح۹۹۲۰
——————————————
امام علی علیه السلام :
حُسنُ البشرِ یَذهَبُ بالسَّخیمَةِ؛
گشاده رویی کینه را از بین می برد.
کافی(ط-الاسلامیه) ج۲، ص۱۰۳ و ۱۰۴ ، ح۶
——————————————
امام علی علیه السلام :
اَلبشرُ شیمَةُ الحُرِّ؛
گشاده رویی خویِ آزاده است.
تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص۴۳۴ ، ح۹۹۲۲
بهشت و جهنم
برچسب: ،