ذکری که ثوابش یک درخت در بهشت است
یکی از زیباترین جلوه های ارتباط عاشقانه با خدا و اساسی ترین راه های سیر و سلوک ، ذکر است؛ یعنی مترنّم بودن زبان و قلب انسان به اسماء حُسنای الهی و شاداب نگه داشتن گل روح در زیرباران یاد حق.
ذکر
خدا، از یاد بردن هستی محدود خویش در رهگذر یاد اسمای الهی است و تداوم و
استمرار آن زنگار گناهان را از روی دل می زداید؛ زیرا غفلت و فراموشی حق
تعالی ، ساحت دل را مکدّر می کند.ذکر خداوند آثار و ثمرات اعجاب آور و
باشکوهی دارد.
یکی
از بهترین اذکار ذکر تسبیح (سبحان الله) است که احادیث مختلفی وجود دارند
که برای گفتن ذکر «سبحان الله» به تنهایی ثوابهایی قرار داده شده است:
1.
پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) فرمود: «هر که صد مرتبه سُبحانَ
اللَّه بگوید، بهتر است از راندن صد شتر [که با خود به حج برد تا آنها را
از برای خدا قربانی کند]».[1]
2. مردی
از امام علی(علیه السلام) پرسید، ای ابو الحسن! تفسیر «سُبْحانَ
اللَّهِ» چیست؟ آن حضرت فرمود: «بزرگداشتن عزّت و شکوه خداوند، بزرگ و
پاک دانستن او از هر آلایشی که مشرکین به ساحت مقدّسش نسبت دهند، لذا هر
وقت بندهای این کلمه را بگوید همه فرشتگان برای او طلب رحمت نمایند».[2]
3. امام
باقر(علیه السلام) فرمود: «هر کس در مسجد خیف در منا صد مرتبه سبحان
اللَّه بگوید خداوند تعالی ثواب آزاد کردن یک بنده، در نامه عمل او
بنویسد».[3]
4. امام
باقر(علیه السلام) به نقل از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرمود: «هر کس
که سبحان اللَّه بگوید، خداوند درختی در بهشت برایش می کارد».[4]
5. یونس
بن یعقوب نقل می کند که به امام صادق(علیه السلام) عرض کردم: آیا کسی که
صد بار ذکر «سبحان اللَّه» را بگوید در زُمره کسانی است که، «ذکر و یاد خدا
را بسیار کنند؟!»[5] فرمود: «بلی».[6]
پاداش گوینده سبحان الله
امام
صادق (علیه السلام) از پدر و جد بزرگوارش حضرت امام (علیه السلام) روایت
می کند: نبی اکرم (صلی الله علیه و آله) در پاسخ مسائلی که مردی یهودی از
آن حضرت پرسیده بود، ضمن حدیث طویلی فرمود:
آن گاه که بنده سبحان الله بگوید، آنچه پایین تر از عرش خداست با او سبحان الله می گویند و به گوینده ده برابر پاداش آنها داده می شود و چون الحمدلله گوید، خداوند نعمت دنیا را به او کرامت کند تا نعمتهای آخرت را ببیند،
و آن سخنی است که بهشتیان هنگام ورود به بهشت می گویند و همه سخنها در دنیا قطع می شود به جز الحمدلله که قطع نمی گردد و
آیه کریمه (احزاب ، 44): درود بهشتیان در روزی که به دریافت و دیدار پاداش خدا نایل می شوند، سلام است به همین حقیقت اشارت دارد.(7)
پاداش در بهشت
رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: هر کس که سبحان الله العظیم و بحمده بگوید درخت خرمایی برای وی در بهشت کاشته می شود.(8)
مردی
از امام علی(علیه السلام) پرسید، ای ابو الحسن! تفسیر «سُبْحانَ
اللَّهِ» چیست؟ آن حضرت فرمود: «بزرگداشتن عزّت و شکوه خداوند، بزرگ و
پاک دانستن او از هر آلایشی که مشرکین به ساحت مقدّسش نسبت دهند، لذا هر
وقت بندهای این کلمه را بگوید همه فرشتگان برای او طلب رحمت نمایند»
ترازوی اعمال
امیرالمۆمنین
علی(علیهالسلام) میفرماید: تسبیح و سبحان الله گفتن یک نیمه از ترازوی
اعمال را پر کرده و الحمدلله گفتن ترازوی اعمال را سرشار میسازد و الله
اکبر گفتن فاصله میان آسمان و زمین را پر میکند.(9)
ذکر پیامبر (صلی الله علیه و آله) قبل از رحلت
عایشه
گفت: رسول خدا (صلی الله علیه و آله) پیش از رحلت این ذکر را بسیار می
فرمود: (خدایا) تو را تسبیح می کنم و به ستایش و حمد تو مشغولم ، از تو
آمرزش می طلبم و توبه می کنم .(10)
منابع
[1].
کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی،
محمد، ج 2، ص 505، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق.
[2]. شیخ صدوق، معانی الأخبار، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ص 9 – 10، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ اول، 1403ق.
[3]. شیخ حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعة، ج 5، ص 269 – 270، مۆسسة آل البیت(علیه السلام)، قم، چاپ اول، 1409ق.
[4]. شیخ صدوق، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 11، دار الشریف الرضی للنشر، قم، چاپ دوم، 1406ق.
[5]. «ذَکرَ اللَّهَ کثِیراً»؛ احزاب، 21.
[6]. ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 12.
[7]تفسیر المیزان ، ج 10، ص 17.
[8]- کنز العمال ، ج 1، ص 459
[9]- مکارم الاخلاق ، ص 309.
[10]- صحیح مسلم ، ج 1، ص 351.
برچسب: ،