وبلاگ رایگان دانلود فیلم و سریال رایگان ساخت وبلاگ رایگان
حذف در پنل کاربری [X]
بعد از مرگ دروغ گفتن كارايي ندارد بهشت و جهنم

بهشت و جهنم

از اینجا تا بهشت دو قدم است. قدم اول را بگذارید روی هوای نفس، قدم دوم در بهشت است.

بعد از مرگ دروغ گفتن کارایی ندارد

یَوْمَ یَأْتِ لَا تَکَلَّمُ نَفْسٌ إِلَّا بإِذْنِهِ...


  در عالم‌ برزخ‌ هیچکس‌ نمی‌تواند بدون‌ اذن‌ و اجازۀ حضرت‌ پروردگار سخن‌ گوید؛ و از ابتدای‌ شروع‌ عالم‌ برزخ‌ که‌ انتهای‌ عالم‌ دنیا و نقطۀ مرگ‌ است‌ ـ که‌ حائل‌ و فاصلۀ بین‌ دنیا و برزخ‌ است‌ ـ اختیار از انسان‌ سلب‌ میگردد و دیگر دروغ‌ پردازی‌ و مصلحت‌ اندیشی‌هائی‌ که‌ در این‌ دنیا برای‌ رسیدن‌ به‌ منافع‌ تخیّلی‌ بکار میبرد، در آنجا بدرد نمی‌خورد. ملائکۀ قبض‌ روح‌ و نیز فرشتگانی‌ که‌ پس‌ از آن‌ با انسان‌ ملاقات‌ و برخورد دارند، گفتگو با باطن‌ و حقیقت‌ او دارند و با روح‌ ملکوتی‌ او و با صورت‌ مثالی‌ او، نه‌ با زبان‌ ظاهری‌ و افکارِ مُموِّهه‌ و مُشوِّهه‌.

فرشتگان‌ مرگ‌، جان‌ او را ستانده‌ و بدن‌ او را بازماندگان‌ بسوی‌ مَکْفَن‌ و مَغْسَل‌ و مصلّی‌ و مَدْفَن‌ میبرند، و روح‌ که‌ با بدن‌ فی‌الجمله‌ علاقه‌ و ربطی‌ دارد بدنبال‌ بدن‌ حرکت‌ نموده‌ و ناظر بر اوست‌.

شب‌ اوّل‌ قبر است‌؛ ملائکه‌ با قالب‌ مثالی‌ و صورت‌ ملکوتی‌ گفت‌ و شنود دارند، نه‌ با بدن‌ مادّی‌.

باری‌، انسان‌ در این‌ عالم‌ دنیا هم‌ که‌ صحبت‌ و تکلّم‌ میکند، راه‌ میرود و حرکت‌ مینماید، با همان‌ صورت‌ مثالی‌ این‌ کارها را انجام‌ میدهد، غایة‌ الامر چون‌ بدن‌ با آن‌ صورت‌ مثالی‌ یک‌ نوع‌ اتّحادی‌ دارد، انسان‌ تصوّر میکند این‌ سخن‌ گفتن‌ و راه‌ رفتن‌ و حرکت‌ نمودن‌ به‌ اراده‌ و سیطرۀ بدن‌ بوده‌ است‌.

پس‌ از آنکه‌ انسان‌ از این‌ عالم‌ کوچ‌ کرد و وارد عالم‌ برزخ‌ شد و صورت‌ مثالی‌ از بدن‌ فاصله‌ گرفت‌ و انسان‌ حقیقت‌ و موجودیّت‌ خود را در قالب‌ و صورت‌ مثالی‌ دید، آن‌ وقت‌ می‌فهمد که‌ هر چه‌ میکرده‌ و در عالم‌ دنیا انجام‌ میداده‌ است‌، با صورت‌ مثالی‌ و قالب‌ ملکوتی‌ بوده‌ است‌.

فرشتگان‌ در عالم‌ مثال‌ با آن‌ صورت‌ ملکوتی‌ گفتگو دارند؛ آنجا عالم‌ پندار و مصلحت‌ اندیشی‌ نیست‌، آنجا عالم‌ اعتبار و ترتیب‌ مقدّمات‌ تخیّلیّه‌ برای‌ اخذ نتائج‌ موهومه‌ نیست‌؛ آن‌ عالم‌، عالَمِ حقیقت‌ و عالَم‌ حقّ است‌.

دروغ‌، متعلّق‌ به‌ این‌ عالم‌ دنیاست‌ که‌ حقّ و باطل‌، شهوت‌ و وهم‌ و غضب‌ و عقل‌، و سعادت‌ و شقاوت‌ با هم‌ آمیخته‌اند؛ آنجا عالم‌، عالمِ حقّ است‌ و کار یکسره‌ است‌؛ این‌ از یک‌ نقطۀ نظر.

از نقطه‌ نظر دیگر، ملائکه‌ در آنجا با باطن‌ انسان‌ گفتگو دارند و انسان‌ با باطن‌ و واقعیّت‌ خود پاسخ‌ میدهد، بنابراین‌ نمی‌تواند به‌ دروغ‌پردازی‌ مطلب‌ را بر فرشتگان‌ مشتبه‌ کند.

اگر کسی‌ در این‌ دنیا دروغ‌ بگوید، واقعیّت‌ و وجدان‌ او از چیزی‌ حکایت‌ میکنند و زبان‌ از چیز دگری‌؛ این‌ اختلاف‌ زاویه‌ بین‌ حقیقت‌ و زبان‌، مولودش‌ دروغ‌ است‌.

دروغ‌، عدم‌ مقارنه‌ بین‌ محتوای‌ قلبی‌ و گفتار زبانی‌ است‌.

امّا آنجا که‌ دیدگان‌ به‌ واقع‌ باز شده‌ و راه‌ سرپیچی‌ که‌ همان‌ غرائز مختلفه‌ است‌ گرفته‌ شده‌ و واقعیّت‌ محض‌ است‌، تکلّم‌ ملائکه‌ با

باطن‌ و حقیقت‌ انسان‌ است‌، یعنی‌ روی‌ سخن‌ فقط‌ با دل‌ انسان‌ است‌.

آنجا عالم‌ ریا و خدعه‌ و مکر و حیله‌ و مصلحت‌ بینی‌ موهومی‌ و اعتبار پردازی‌ نیست‌ تا انسان‌ بخواهد بدین‌ وسائل‌ متشبّث‌ گردد و کار خود را با حقّ تطبیق‌ دهد، و به‌ نحوی‌ افعال‌ سابق‌ خود را به‌ لباسی‌ از تَمْویه‌ و تَشْویه‌ ملبّس‌ نموده‌ و به‌ صورت‌ حقّ جا زند.

ممکن‌ است‌ انسان‌ نه‌ به‌ جهت‌ رضای‌ خدا و تطبیق‌ کردار خود با واقع‌، بلکه‌ به‌ جهت‌ جهات‌ دیگری‌ در این‌ دنیا گناه‌ نکند؛ دروغ‌ نگوید بخاطر اینکه‌ رفیقش‌ می‌فهمد که‌ دروغ‌ گفته‌ است‌؛ دزد ی‌ نکند به‌ جهت‌ آنکه‌ دزدیش‌ معلوم‌ میشود و رسوا میگردد؛ خیانت‌ نکند، ستم‌ نکند، به‌ علّت‌ آنکه‌ موقعیّت‌ و شخصیّت‌ او در اجتماع‌ فرومیریزد.

ولی‌ چنین‌ فردی‌ مسلّماً اگر در موضع‌ و موقعیّتی‌ قرار گیرد که‌ صد در صد یقین‌ داشته‌ باشد که‌ از دروغ‌ و اختلاس‌ و ظلم‌ و خیانت‌ او احدی‌ اطّلاع‌ پیدا نمی‌کند و آبرویش‌ نمی‌رود، دیگر رادع‌ و مانعی‌ از ارتکاب‌ این‌ جرائم‌ ندارد.

این‌ اختلاف‌ روش‌ها برای‌ اختلاف‌ ظاهر و باطنی‌ است‌ که‌ در این‌ دنیا، انسان‌ خود را مواجه‌ با آن‌ می‌بیند.


معادشناسی

بهشت و جهنم



برچسب: ،
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ مهر ۱۴۰۲ساعت: ۱۰:۰۳:۰۷ توسط:بهشت و جهنم موضوع: نظرات (0)

به اشتراک بگذارید :

Donbaler Donbaleh LinkPad Twitter Facebook Google Buzz Google Bookmarks Digg Technorati delicious
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :